Miért szeretek kiscsoportban tanítani?

Miért szeretek kiscsoportban tanítani? – Így működnek a matekóráim 2–3 fős csapatokban

Ha valaha is voltál úgy, hogy a gyermekednek szüksége lett volna egy kis támogatásra matekból, de nem szeretted volna „egyedül küldeni” egy tanárhoz, akkor talán pont neked szól ez az írás.

Mert van egy msik út: a kiscsoportos tanulás, ahol 2–3 hasonló korú vagy hasonló szinten álló gyerek együtt fejlődhet – biztonságban, jó hangulatban, egymást húzva előre.

Ebben a bejegyzésben bemutatom, hogyan működnek ezek az órák, miért választottam ezt a formát, és miért lehet ez jobb, mint egyéni óra vagy iskolai tömegoktatás.
Végül egy külön fejezetben megmutatom az új kedvencemet a testvérpáros órák, ahol alsós és felsős gyerekek tanulnak együtt – és ez nem hátrány, hanem különleges lehetőség!

Miért nem csak egyéniben tanítok?

Sokan azt gondolják, hogy a leghatékonyabb tanulás csak egyéni órákon történhet. Hiszen ott minden figyelem egy gyerekre irányul, minden feladat neki szól.

De a valóság sokszor más. A túl nagy fókusz fárasztó lehet, a tanuló sokkal gyorsabban kimerül, és nem mindig tudja kihozni magából a legtöbbet.

Van, aki nagyon izgul, mert eleve van benne egy nagy gát  matekkal szemben, neki igazán megterhelő egy egyéni óra, hol mindig a figyelmem középpontjában van.

Én abban hiszek, hogy tanulni nem csak a tanártól lehet. Sőt, néha a legtöbbet a társainktól tanuljuk.

5+1 ok, amiért imádom a 2–3 fős csoportos órákat

1. Nem csak tanulnak, együttműködnek is

Kiscsoportban nemcsak „tananyagfeldolgozás” történik. Itt kérdések, ötletek születnek, és ami a legjobb: a gyerekek segítik egymást. Megtanulják, hogy nem baj, ha valaki máshol tart, mert lehet, hogy épp ő tud segíteni másnak – vagy épp fordítva.

2. Változatosabb, mint az egyéni óra

Csoportban sokféle tanulási módszert be tudok vetni: kooperatív játékokat, páros munkát, gondolkodtató feladatokat. Többféle megközelítés, több szempont, több lehetőség – és kevesebb unalom.

3. Megosztott figyelem – kiegyensúlyozottabb munka

Mivel nem minden perc egy gyerekre irányul, van ideje pihenni, átgondolni, amit hallott. Nincs az az intenzív „vizsgáztatós” érzés, amitől sok gyerek befeszül az egyéni órán.

4. Egymás magyarázataiból is tanulnak

A tanulótárs szavai sokszor közelebb állnak a másik gyerek gondolkodásához, mint a felnőtt tanáréi. Egy kisgyereknek sokszor pont úgy magyaráz a társa, ahogy ő értené – ez kincs.

5. Egymást húzzák előre

Még a visszahúzódóbb gyerek is feloldódik, ha látja, másnak is nehéz valami, vagy épp motivált lesz, ha a társai haladnak, és ő is szeretne kapcsolódni. Nő az önbizalom, csökken a stressz.

+1: A foglalkozás 60 perces, nem 50

Ez a plusz idő lehetőséget ad arra, hogy ne kapkodjunk. Legyen játék, ismétlés, átbeszélés, közös ötletelés.

Hogyan néz ki egy ilyen óra?

Egy foglalkozás felépítése mindig jól átgondolt, de rugalmas. Attól függően, hogy kik ülnek az asztalnál, lehet:

  • közös bevezető játékok: memóriafejlesztő, agyféltekek-összehangoló
  • párban vagy csoportban megoldott feladatok,
  • saját tempóban haladó rész,
  • közös új tananyag-feldolgozás,
  • vagy épp differenciált ismétlés, kinek mire van szüksége.

A kiscsoportos forma lehetőséget ad arra is, hogy ugyanazt a témát különböző szinten dolgozzuk fel – például valaki 100-ig számol, más már 1000-ig, de a gondolkodásmód és a logika ugyanaz.

A testvérórák különlegessége

Sok családban két gyereknek is szüksége lenne segítségre, de nehéz kivitelezni külön-külön. Erre a testvérpáros foglalkozás tökéletes megoldás lehet.

Miért működhet ez meglepően jól?

📚 A témák évfolyamonként hasonlók

Az alap matekos témák – mint a műveletek, szöveges feladatok, mértékegységek – mindegyik évfolyamon visszatérnek. A különbség a számok nagyságában, az elvárások mélységében van. Ez azt jelenti, hogy egy órán belül is tudok ugyanazzal a témával foglalkozni eltérő nehézségi szinten.

🧠 A nagyok tanulnak, amikor tanítanak

Aki elmagyaráz valamit egy fiatalabb testvérnek, mélyebben érti meg az adott anyagot. A tanítás az egyik leghatékonyabb tanulási forma – és ez az órákon természetesen megvalósul.

🌱 A kisebbek látják a „nagy matekot”

A kisebb testvér belepillanthat a nehezebb feladatok világába. Ez motiválja, kíváncsivá teszi – és tehetséggondozásként is működik, hiszen erőfeszítés nélkül tanul új fogalmakat.

🔁 A nagyobbak pótolhatják a hiányosságaikat

Ha valami még nem stabil a nagyobb testvérnél, vissza tudunk nyúlni az egyszerűbb feladatokhoz – és ez nem ciki, mert a kisebbnek úgyis azokat hozom.

❤️ Kapcsolódás, együttműködés, közös élmények

A közös matekozás nemcsak tanulás, hanem kapcsolódás is. Azt gondolom, hogy a testvérek, akik otthon civakodnak, itt szövetségesekké válhatnak. Ez hosszú távon is erősítheti a kapcsolatukat.

 

Miért segítség ez a szülőknek?

  • Mert két gyereket egyidőben hozhatnak – egy út, egy időpont, kevesebb logisztika.
  • Mert nem kell választani, hogy kinek van „nagyobb szüksége rá”.
  • Mert az egyik gyerek féláron jöhet, így a tanulás nem válik luxuscikké.
  • Mert látják, hogy a gyerekeik egymást segítve fejlődnek – nem egymás rovására.

Együtt könnyebb – és szórakoztatóbb is

A matek nem mindig megy magától. De nem is kell, hogy szenvedés legyen. Hiszem, hogy ha egy gyerek megtapasztalja, hogy kérdezhet, hibázhat, gondolkodhat szabadon, és közben nem egyedül kell megoldania mindent, akkor egyre bátrabbá válik. És ez a bátorság viszi majd előre – nemcsak a matekban.

A 2–3 fős csoportos óráim éppen ezt a szemléletet tükrözik: nem futószalag, nem elitképző, nem verseny, hanem egy biztonságos tér, ahol tanulni élmény.

Szeretnél a gyermekednek valóban személyre szabott segítséget nyújtani!

Ha szeretnél többet tudni ezekről az órákról, vagy úgy érzed, a gyerekednek is jót tenne ez a forma, akkor jelentkezz az ingyenes konzultációra még ma!

Kategóriák: Egyéb kategória